wtorek, 13 kwietnia 2010

Warsztaty z potworem

Dzięki uprzejmości Khakiego, który poświęcił swój czas i trud, mogę zaprezentować Wam film z warsztatów przeprowadzonych na Pyrkonie. Możecie w nim zobaczyć, jak w praktyce wiedza o konwencji przekłada się na tworzenie scenariuszy. Zapraszam do oglądania!


Warsztaty z Potworem from Khaki on Vimeo.




A oto handout do warsztatów:


Jedna historia, wiele przygód. Warsztaty pisania scenariuszy – handout
Staszek „Scobin Krawczyk”
krawczykstanislaw@gmail.com, Pyrkon 2010

Kluczowe elementy przygody
Konwencja (u nas: śledztwo z potworem) – bohater – przeciwnik – miejsce – czas

Typowy przebieg fabuły w śledztwie z potworem

Wprowadzenie – zło na wolności
  1. Przebudzenie (ktoś popełnia zły czyn, budząc do życia wrogą ludziom nadnaturalną siłę).
  2. Kolejne ofiary (mija długi czas, w którym za sprawą zła giną ludzie).
  3. Niedawna śmierć (ostatnia ofiara zła przed rozpoczęciem właściwej akcji przygody).
  4. Urzędnicy i funkcjonariusze (zgon przyciąga uwagę miejscowych władz).
  5. Wiadomość (bohaterowie graczy dowiadują się o dziwnych okolicznościach śmierci).
  6. Przybycie (BG docierają na miejsce, w którym działa zło).
  7. Groźba (zło zbliża się do następnego niewinnego człowieka).
Rozwinięcie – śledztwo
  1. Pierwsze informacje (utwierdzają BG w przekonaniu o nadnaturalnym wymiarze zła) .
  2. Jeszcze jeden trup (pomaga szukać związku między zabitymi, przyspiesza akcję).
  3. Zasada zabójstw (postacie graczy ustalają, co łączy ofiary).
  4. Istota zła (odkrycie, jakie jest pochodzenie zła, jego natura oraz sposób, by je pokonać).
  5. Odkrycie zagrożenia (kto i kiedy ma się stać kolejną ofiarą zła).
  6. Kulminacja – zło udaremnione
  7. Ostatnia szansa (BG w ostatniej chwili trafiają w miejsce, gdzie mogą ocalić kolejną ofiarę).
  8. Na skraju śmierci (postacie graczy stają w obliczu śmiertelnego niebezpieczeństwa).
  9. Ocalenie (BG ratują niewinną ofiarę, niszcząc lub odpędzając zło).
  10. Zakończenie (postacie graczy odchodzą; często towarzyszą temu podziękowania).
Typowe postacie
  1. Potwór (zostaje przebudzony lub przychodzi sam, zabija, zagraża, walczy i przegrywa z BG).
  2. Bohaterowie (słyszą o śmierci, przybywają, zbierają informacje, pokonują zło, ratują ofiarę).
  3. Ofiara (najpierw przyciąga potwora, a potem BG; często niewinna: kobieta, dziecko).
  4. Kontakt (sprowadza BG na miejsce zdarzeń, może pomóc w poszukiwaniach).
  5. Informator (pomaga BG w poszukiwaniach; często jest to kilka osób i/albo przedmiotów).
Czego potrzebują bohaterowie? (Przykład Sama i Deana w Supernatural)
  1. Źródeł informacji (prasa, internet, książki, komórki, znajomi; przebrania, sfałszowane dokumenty)
  2. Środków transportu (samochód)
  3. Intelektu (obycie w bibliotekach, rozwiązywanie zagadek, łączenie faktów, wyciąganie wniosków)
  4. Sprawności i umiejętności praktycznych (siła, wytrzymałość, zręczność, znajomość przestrzeni miejskiej, broń do walki ze złem: np. sól, srebro, woda święcona)
Więcej: http://rpg.polter.pl/Graj-konwencja--cz-I-c20840

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz